Ranskan Intifada – Pitkä sota Ranskan sen ja arabien välillä

Ranskan vaaleja seuratessa olen ajatellut, että voisi lukea jotain uutta Ranskaan liittyen ja tässä viimeisellä viikolla ennen vaaleja luettavakseni valikoitui Ranskassa asuvan brittihistorioitsija Andrew Huseyn pari vuotta sitten julkaistu The French Intifada: The Long War Between France and its Arabs. Torstain ammuskelun myötä se muuttui valitettavankin ajankohtaiseksi valinnaksi. Voi olla että tuo tapahtuma antaa pienen tönäisyn Le Penille ja varmistaa hänen pääsynsä toiselle kierrokselle.

Hussyen kirja alkaa Pariisin Gare du Nordilta, jossa hän oli vuonna 2007 kotimatkallaan vaihtamassa metrosta lähijunaan ja todisti lähiönuorten pienoiseksi mellakaksi päätynyttä riehumista. Kirja myös päättyy Pariisin esikaupunkialueelle Fresnesin vankilaan, jonka asukeista noin 70% on muslimeja. Vankiloista onkin muodostunut tärkeä värväyspaikka radikaaleile islamisteille. Tässä välissä kirja käy kuitenkin antaumuksella läpi Ranskan hallussa olleen Pohjois-Afrikan historiaa sekä hieman myös tuolta Ranskaan suuntautunutta muuttoliikettä. Tämäkin oli ihan informatiivista, mutta odotin kirjalta enemmän Banlieu-Ranskan kuvausta. Itse pidin kirjan mielenkiintoisimpina osina juuri alkua ja loppua, jossa käsiteltiin näitä Ranskan lähiöitä.

Yli puolet kirjasta keskittyy Algeriaan, joka päätyi Ranskan haltuun 1830-luvulla ja kirposi lopullisti Ranskan hallinnasta varsin katkeran sodankäynnin seurauksena 1962. Kirjassa kuvaillaan molempien osapuolien terroria ja kidutuskeinoja, joissain kohdin jopa aika graafiseen sävyyn. Ei sinänsä ihme että noista tapahtumista on jäänyt kollektiivisia traumoja kaikille osapuolille. Algeriassahan oli parhaimmillaan yli miljoona ihmistä käsittänyt eurooppalaistaustainen väestönosa (kuuluisimpana edustajana tietysti Alber Camus), joka lähti maasta lähes kokonaisuudessaan itsenäistymisen aikohin. Algeria oli myös tietynlainen Ranskan siirtomaaimperiumin kruununjalokivi. Lisäksi myös Ranskan nykyisestä muslimiväestöstä algerialaistaustaiset ovat suurin yksittäinen ryhmä, mikä on erottaa Ranskan muista Keski- ja Etelä-Euroopan maista, joissa turkkilaiset tai marokkolaiset muodostavat suurimman ryhmän muslimiväestön sisällä.

Toki Ranskassa on suuri määrä marokkolaistaustaisia maahanmuuttajia ja maininnan arvoinen ryhmä Tunisiasta maahan tulleita. Myös näiden maiden siirtomaa-aikaa, itsenäistymisprosessia ja sen jälkeistää historiaa käydään aika tarkkaan läpi. Jokaisella näillä kolmella Pohjois-Afrikan maalla on ollut omanlaisensa siirtomaahistoria, itsenäistysprosessi ja arabikevätkin näkyi näissä vähän eri tavoilla. Kaikki kuitenkin kamppailevat samalla tavalla köyhyyden, siirtomaaohistoriansa,  ja skitsofrenisen Ranska-suhteensa kanssa. Pohjois-Afrikan Itsenäistymistaisteluissa, sisällisodissa ja pienemmissäkin sisäisissä konflikteissa radikaali-islam on ollut lähes aina jollain tasolla läsnä, mutta on yksinään  vähän vajaavainen selitys erilaisille asioille.

Kirjassa ei ole selkeää yhteenvetoa ja Hussey nimenomaan sanoo, ettei halua tehdä ennustuksia Ranskan, Maghreb-maiden ja Ranskan arabien tulevaisuudesta. Hänellä ei kuitenkaan ole kovin kauhean ruusuista kuvaa lähitulevaisuudesta. Kirjassa myös tulee toistuvasti esiin absurdeihin mittasuhteisiin nouseva antisemitismi ja Hussey pitääkin esimerkiksi La Hainen Vinzin hahmoa epärealistisena. Ja tuskin Pohjois-Afrikan tai Banlieu-Ranskan ongelmia tullaan kovin suurelta osin lähitulevaisuudessa ratkaisemaan. Helppoja tai nopeita ratkaisuja ei yksinkertaisesti ole vaikka jotkut populistit tällaisia yrittävätkin tarjota.

Toivottavasti ranskalaiset äänestävät sunnuntaina viisaasti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *