Kiva lukuvälipala: Antti Arnkil – Launtaiesseet

Muistan että reilu viisi vuotta sitten törmäsin kirjoituksiin suomalaisen essekirjallisuuden noususta. Kuten ehkä aika moneen muuhunkin ilmiöön, tutustuin tähänkin aiheeseen suht myöhässä. Päädyin kuitenkin lukemaan jotain näiden kehuttujen suomalaisten kirjoittajien esseekokoelmia ja yllätyksekseni tykkäsin aika paljonkin itselleni uudesta esseemuodosta. Tuntuu että kirjoittajat antavat ajatuksensa risteillä vapaammin ja saattavat parhaimmilaan päätyä mielenkiintoisiin tulkintoihin ilman, että näitä näitä tarvitsisi päätyä väistämättä puolustamaan aivan loppuun asti.

Nyt Suomeen palattuani päätin ottaa luettavaksi pitkästä aikaa taas näitä suomiesseitä. Kirjastosta tarttui mukaan Antti Arnkilin vuonna 2014 julkaistu esseekokoelma Launtaiesseitä, joka osoittautui oikeastaan juuri sellaiseksi paketiksi jota tovoinkin. Vähän oli sellaista kulttuurihomoilua pikkusormi pystyssä, mutta kuitenkin riittävän ymmärrettävästi ja mielenkiintoisesti kirjoitettuna. Kulttuuriteosten analysointia tavalla, josta sai jotain irti vaikka lähes kaikki teokset olivat itselleni ennestän lähes tuntemattomia.

 

Kuvahaun tulos haulle lauantaiesseet

 

Pari ensimmäistä kulttuuriesseetä eivät vielä oikein temmanneet mukaansa (ehkä tosin pitäisi katsoa Skavbölen pojat), mutta tämän jälkeisistä lähes kaikki tekstit toimivat varsin hyvin. Olen aiemmin ainoastaan kuullut Hannu Raittilan nimen, mutta hänen kirjojaan analysoinyt essee totisesti herätti mielenkiinnonnan Raittilan tuotantoa kohtaan. Partanen-essee myös herätti mielenkiinnon sekä tätä minulle aiemmin tuntematonta suomielokuvaa kohtaan, että perusjuonen tasolla aiemmin tuttua Bartleby-romaania kohtaan.

Guy Debordia ja tämän elokuvatuotantoa esitellyt essee oli myös mieleniintoinen ja itselleni sopiva paketti hieman minua kiinnostaneesta hahmosta. Debord on kai jopa 1900-luvun jälkipuolen “postmodernien” ranskalaisten ajattelijoiden joukossa sieltä sakeimmasta päästä, joten tämä essee oli minule juuri sopiva ja riittävä johdanto tähän hahmoon.

Muutama essee erosi mielestäni sopivasti kokoelman muusta sisällöstä. Kolmas essee kertoi hauskasti 60-luvulla vaikuttaneen kustannusjohtajan poskettoman mammuttumaisesta  kirjasarjaprojektista. Tämän jälkeisessä esseessä analysoitiin antaumauksella David Grohlin ja Foo Fightersin tuotantoa.

Esseekokoelman loppupuolella oli pari henkilökohtaisempaa esseetä. Ensin tavallaan synkempi, mutta silti lämmin essee läheisestä työkaverista ja tämän kuolemasta. Esseekokoelma kuitenkin päättyy kaikinpuolin sympaattiseen muisteloon lapsuuden kesästä, johon kovimman yrittäjänkään on varmaan vaikea suhtautua kyynisesti

Kokonaisuutena Lauantaiesseet oli oikein mukava lukukokemus. Tosiaan sopivan viihdyttävää kulttuurisnobbailua ja -reflektiota, joka avasi ihan oivaltavia näköulmia tiettyihin asioihin ja esitteli hauskasti myös monia aiemmin itselleni tuntemattomia kulttuuriteoksia.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *